Pages Navigation Menu

Het online dorpsplatform van, voor en door Houthem - Sint Gerlach

Juniwandeling Sportdorp Houthem gaat naar Vijlen

Hallo Wandelaars,

Onze volgende wandeling brengt ons naar Vijlen, via Melleschet en Rott naar de Vijlenerbossen, t.w. Elzetterbos, Malensbos en Holsetterbos. Dan gaan we naar Holset en vervolgens via Harles terug naar Vijlen.

Wij starten in Vijlen op de Oude Trichterweg; hier kunnen we parkeren aan de rechterkant bij de woonhuizen. Dit in verband met wegwerkzaamheden in Vijlen, hierdoor is de eigenlijke parkeerplaats in gebruik om materialen van de wegenbouw op te bergen. Wij bereiken Vijlen als volgt. Vanuit Houthem volgen we de doorgaande route door Valkenburg, Schin op Geul, Wijlre (ter hoogte van de Brand-brouwerij links aanhouden) richting Wittem. Hier rijden we bij de verkeerslichten naar links en volgen de Rijksweg langs Wahlwiller en Nijswiller, op de rotonde rechtdoor. Op de volgende rotonde naar rechts omhoog naar Vijlen via de Mamelisserweg. Tot slot in Vijlen eerste weg links; dit is de Oude Trichterweg.

Vijlen vormt het hoogstgelegen kerkdorp van Nederland en wordt al van heinde en verre herkend aan de St. Martinuskerk.

De Vijlenerbossen bestaan uit vier bosgedeelten namelijk het Elzetterbos, het Malensbos, het Schimperbos en het Holsetterbos. Deze bossen vormen Limburgs grootste aaneengesloten bosgebied.

Vanaf de Oude Trichterweg lopen wij de dorpskern van Vijlen in en dalen vervolgens af naar het gehucht Melleschet. Hier gaan we naar rechts naar Rott, ook een gehucht. Daar gaan we richting Elzetterbos, dat we via een licht stijgend pad door een dalletje bewandelen. Dan steken we ter hoogte van het IVN-gebouw de Groenenweg over en vervolgen de paden door het bos tot we uitkomen bij de Zevenwegenweg. Hier steken we via de Epenerbaan door naar het Malensbos. Dit grensbos volgen we geruime tijd via de blauwe en rode route tot we uitkomen bij de slagboom, die voert naar het Schimperbos. Wij gaan daar echter naar links en komen uiteindelijk uit op de Epenerbaan. Dan steken we over en komen in het Holsetterbos, waar door de eeuwen heen veel hakhout is gekapt. We volgen de bospaden en komen uit in het lieflijk gelegen gehucht Holset, waar we gaan pauzeren in Herberg Oud Holset. Na de pauze maken we een ommetje door Holset en gaan naar het buurtschap Harles en tot slot keren we via landwegen met een fraai uitzicht op Orsbach en Abdij Mamelis terug naar Vijlen.

De geplande datum voor de wandeling is zaterdag 16 juni a.s. Plaats van samenkomst De Holle Eik, Baron de Selysstraat 4 te Houthem om 10.00 uur. Vervolgens carpoolen we naar de Oude Trichterweg in Vijlen, waar we omstreeks 10.30 uur starten voor een wandeling van ruim 13 km.

De bosrijke tocht is niet moeilijk, aangezien we al op hoogte zitten bij de start. Toch zijn er natuurlijk wel lichte klimmetjes en dalingen in het parcours. De paden zijn overwegend breed en goed begaanbaar. De pauze ligt pas na 10 km.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Hub. Hounjet tel. 06-12115558 of via e-mail hounjet@home.nl.