Pages Navigation Menu

Het online dorpsplatform van, voor en door Houthem - Sint Gerlach

Meiwandeling Sportdorp Houthem

Hallo Wandelaars,

Onze volgende wandeling, de Veldkruisentocht, brengt ons naar Wahlwiller; vervolgens lopen we richting Vijlen en Elzetterbos. We gaan daarna via het Vijlenerbos in de richting van het gehucht Harles en dan naar het bergdorp Vijlen. Daar steken we door naar Nijswiller en gaan via de Sinselbeek terug naar Wahlwiller.

Wij starten op de parkeerplaats achter de St. Cunibertuskerk in de President John F. Kennedystraat te Wahlwiller. We bereiken de start-/parkeerplaats als volgt. Vanaf De Holle Eik in Houthem rijden we naar de doorgaande weg in Houthem. Vervolgens via de doorgaande wegen door Strabeek, Broekhem, Valkenburg, Schin op Geul en Wijlre. Daar slaan we rechtsaf en langs de bierbrouwerij;   op de splitsing daarna links aanhouden en op de volgende T-splitsing rechtsaf via Kapolder en Wittem naar de Rijksweg en de verkeerslichten. Aldaar linksaf en doorrijden naar Wahlwiller tot de verkeerslichten. Daar linksaf en op de T-splitsing bij de kerk even rechtsaf en tot slot linksaf naar de links gelegen parkeerplaats.

De route gaat eerst terug naar de Rijksweg en vervolgens via de Höfkensgats naar de Gulkoel. Dan doorlopen naar de Hilleshagerweg en oversteken naar de Voortweg. Dan lopen we naar het gehucht Rott en dan naar het Elzetterbos. Vervolgens langs de bosrand en verderop de Martinuswijngaard naar het Vijlenerbos en het Vijlenerbergpad. Daarna verlaten we het bos en lopen naar het gehucht Harles. Hier maken we een ommetje en komen via het “dassenpad” in Vijlen. Hier lopen via leuke paadjes door het “bergdorp” en komen uit op de heuvelrug in Hilleshagen. Daar lopen we enige tijd over de heuvelrug en gaan daarna dalen via de Biesweg en lopen via een weidepad naar het dorpje Nijswiller. We gaan er langs de kerk en vervolgens nog even stijgen en dan afdalen naar de Sinselbeek. Via de ruisende beek keren we terug naar Wahlwiller en de parkeerplaats.

De geplande datum voor de wandeling is zaterdag 21 mei as. Plaats van samenkomst is De Holle Eik, Baron de Selysstraat 4, 6301 JZ te Houthem om 10.00 uur. Vervolgens carpoolen we naar de parkeerplaats achter de St. Cunibertuskerk in de President John F. Kennedystraat in Wahlwiller. Daar starten we om ca. 10.25 uur voor een wandeling van ca. 15 km.

De tocht is middelzwaar; we wandelen immers door en in de omgeving van het hoogst gelegen dorp van ons land -Vijlen. Dat betekent regelmatig klimmen en dalen. Het is een heel aardige tocht met veel variatie. De pauzeplek in Vijlen – A gen Kirk – ligt na ruim 8 km.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Hub. Hounjet, tel o6-12115558 of via e-mail hounjet@home.nl.

Deelnemers wandelen mee op eigen risico!